ARCHIVE 058      
       
06.06.02      
Indians as Victims of Racism in Africa
Inder als Opfer von Rassismus in Afrika
 
In the 1860s large numbers of Indians were recruited to work on the sugar cane farms.
Although most came on a fixed term indenture basis, others called 'passenger Indians' came to trade and now form a major part of Durban's community.

Nach 1860 wurden sehr viele Inder zur Arbeit auf südafrikanischen Zuckerrohr-Plantagen verpflichtet. Neben jenen mit befristeten Arbeitsverträgen kamen auch immer mehr Händler aus Indien. Ihre Nachkommen formen heute den grössten Anteil der Einwohnerschaft Durbans.
 
     


Wie die Schwarzen, so bekamen die Inder ein Leben wie Menschen dritter Klasse zugewiesen. Eine Erfahrung, die 1893 ein junger Rechtsanwalt aus Indien machte, der als eine der bedeutendsten Persönlichkeiten, die das 20. Jh. kennt, in die Geschichte eingehen sollte:
Mahatma Gandhi
  Gandhi (1869-1948), also known as Mahatma Gandhi, was born in Porbandar in the present state of Gujarat on October 2, 1869, and educated in law at University College, London. In 1891, after having been admitted to the British bar, Gandhi returned to India and attempted to establish a law practice in Bombay, with little success. Two years later an Indian firm with interests in South Africa retained him as legal adviser in its office in Durban. Arriving in Durban, Gandhi found himself treated as a member of an inferior race. He was appalled at the widespread denial of civil liberties and political rights to Indian immigrants to South Africa. He threw himself into the struggle for elementary rights for Indians.
Passive Resistance Gandhi remained in South Africa for 20 years, suffering imprisonment many times. In 1896, after being attacked and beaten by white South Africans, Gandhi began to teach a policy of passive resistance to, and non-cooperation with, the South African authorities.

GANDHI AND SOUTH AFRICA
     
  There are almost a million Indians living in South Africa, the largest group outside of India and Pakistan. Indians make up only 2% of South Africa's population but they have a high profile, particularly in KwaZulu-Natal, where Mahatma Gandhi once lived and which continues to have the biggest concentration of Indians.
Longstanding tension led to anti-Indian riots in Durban in the 1950s, in which dozens of people were killed.

Gegenwärtig leben etwa eine Million Inder in Südafrika, das ist die grösste Gruppe ausserhalb Indiens und Pakistans. Inder machen 2% der südafrikanischen Bevölkerung aus, aber sie sind prominent vor allem in KwaZulu-Natal vertreten, wo einst Mahatma Gandhi lebte.
Anhaltende Spannungen führten in den Fünfziger Jahren zu anti-indischen Ausschreitungen mit zahlreichen Todesopfern.
 
     
  "...South Africa's preoccupation with itself as a special case, unique and exceptional in the broader context of Africa, may prove to be self-destructive.

It could be that apartheid was never a case of 'colonialism of a special type'. The social, economic and political dynamics of post-apartheid South Africa clearly locate this country firmly within the scope of problems experienced by many other post-colonial societies in Africa.

Among the features emerging here, in common with other parts of the continent, is the consciousness of ethnic identity. Recent expressions of public concern over the so-called 'Xhosa Nostra' are indicative..."
  "...Die Tatsache, dass sich Südafrika mit sich selber beschäftigt als einen speziellen Fall im gesamtafrikanischen Zusammenhang, einzigartig und als Ausnahme, mag sich als selbstzerstörerisch erweisen.

Es könnte sein, dass Apartheid nie ein Fall von 'speziellem Kolonialismus' war. Die soziale, wirtschaftliche und politische Dynamik der Nach-Apartheid plaziert Südafrika deutlich in den Rahmen von Problemen, die andere nach-koloniale Gesellschaften Afrikas durchmachten.

Darunter befindet sich eine Erscheinung wie sie auch in anderen Teilen des Kontinents zu beobachten ist, das Bewusstsein ethnischer Identität. Bezeichnend dafür ist zum Beispiel der jetzt aufgetauchte Begriff vom sogenannten 'Wir-Gefühl' der Xhosa..."
 
  History of Indian Communities in Africa

In 1972 Ugandan dictator Idi Amin ordered the immediate expulsion of Asians (a term often used in East and South Africa to denote South Asians) from his country. Amin's policy on Asians was bolder than most in East Africa, but it played on existing tensions. It also raised questions about the future social, economic, and political roles of Asians in the African countries where they already had long histories. Besides Uganda, these countries include Mauritius, Kenya, Tanzania, Malawi, Zambia and South Africa.
 
Geschichte indischer Gemeinwesen in Afrika

1972 befahl der ugandische Dikatator Idi Amin die sofortige Ausweisung von Asiaten, ein Begriff, der im östlichen und südlichen Afrika oft zur Bezeichnung von Menschen mit südasiatischer Herkunft benutzt wird. Amins Politik war radikaler als die in den meisten anderen ostafrikanischen Ländern, sie spielte jedoch mit in der Region existierenden Spannungen. Infrage gestellt wurde die Zukunft der sozialen, wirtschaftlichen und politischen Rolle von Menschen asiatische Herkunft in Ländern, in denen sie mit einer langen Geschichte lebten. Neben Uganda uns Südafrika sind das Mauritius, Kenia, Tansania, Malawi und Sambia.
 

From RBO's Multimedia-Bridge Africa-Europe
  How A Young Indian Experienced South African History
by Nick Perkins
  Wie ein junger Inder südafrikanische Geschichte erlebte
von Nick Perkins
  An Indian Wedding In Zambia
by Nick Perkins
  Eine indische Hochzeit in Sambia
von Nick Perkins
 
Parallel Debates:
Racism in Africa & Anti-Semitism in Europe
Parallele Debatten:
Rassismus in Afrika & Antisemitismus in Europa